Кривоконь Т. О
студентка групи 1-МАП
м. Вінниця, Україна
ПРОЕКТНА ДІЯЛЬНІСТЬ У ПАТРІОТИЧНОМУ ВИХОВАННІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ
Постановка проблеми. У сучасних умовах розвитку держави надзвичайно
актуальним є питання національно-патріотичного виховання юних громадян України.
В людей пробуджується національна свідомість, почуття патріотизму та власної
гідності. І основне завдання на даному етапі становлення суспільства – не втратити цей патріотичний дух громадян і
передати його молодшому поколінню.
Нині проблема
патріотичного виховання молодших школярів набуває особливого значення, оскільки
в сучасних дітей не достатньо сформовані такі патріотичні почуття як почуття
належності до своєї держави та її народу; почуття гордості за успіхи держави,
біль за невдачі; повага до історії, культури, традицій, вірувань, менталітету;
захоплення героїчними подвигами минулого та сучасності; любов до рідної
природи; шанування рідної мови, традицій, звичаїв, обрядів рідної країни; почуття національної гідності. На нашу думку, використання проектної діяльності в початковій школі є
ефективною технологією у патріотичному вихованню молодших школярів.
Мета статті полягає в обґрунтуванні необхідності використання проектної діяльності на
уроках «Я у світі» з метою підвищення ефективності патріотичного виховання
молодших школярів.
Аналіз попередніх досліджень. Дослідження патріотичного виховання має своє історичне
підґрунтя. Проблема формування національно-патріотичних почуттів активно
досліджувалась у філософії (В.Арешонков, О.Бандура, Т.Василевська, Т.Герасимів),
в історії вітчизняної педагогіки (Г.Сковорода, О.Духнович, К.Ушинський,
С.Русова, Г.Ващенко, І.Огієнко, А. Макаренко, В.Сухомлинський) та
психології (І.Бех, Й.Боришевський, П.Гнатенко, О.Киричук, В.Павленко), однак не
всі її аспекти залишились вивченими.
Проектна діяльність не є принципово новою у світовій
педагогіці. Виникла у 20-ті роки минулого століття у США. Цей метод пов’язують
з ідеями гуманістичного напряму в філософії й освіті, висунутими американським
філософом і педагогом Дж. Дьюї, а також його учнем В. Х. Кілпатріком. Пізніше
цим питанням займалися С.Шацький, В.Шульгін, В.Ігнатьєв. Серед вітчизняних
педагогів-класиків елементи методу проектів використовували: Г.Ващенко,
С.Шацький, А.Макаренко, В.Сухомлинський. У сучасних зарубіжних (Є.Ахмеджянова,
В.Гузєєва, Н.Матяш, Я.Пахомової, Є.Полат) і вітчизняних дослідженнях (К.Баханова,
І.Дичківської, І.Єрмакова, Г.Ісаєвої, О.Любарської, О.Пєхоти, О.Пометун)
сформульовано основні засади, подано схему проекту, обґрунтувано ефективність використання проектної
технології у школі [3].
Виклад основного матеріалу. Метод проектів набув поширення і популярності завдяки
раціональному поєднанню теоретичних знань і можливостей їх практичного
застосування для розв’язування конкретних проблем дійсності в спільній
діяльності школярів. «Все, що я пізнаю, я знаю, навіщо це мені потрібно, де і
як я можу ці знання застосовувати»
– основна теза сучасного
розуміння методу проектів. Визначення суті проектування як педагогічного явища
є досить складним, бо надзвичайно складними є система проектування і сам
педагогічний процес. Саме слово «проект» у перекладі з латинської мови означає
«кинутий уперед, задум, план» тощо [4].
Проектування – особливий тип інтелектуальної діяльності,
відмінною особливістю якої є перспективна орієнтація, практично спрямоване
дослідження.
Німецький педагог А.Флітнер характеризує проектну
діяльність як навчальний процес, в якому обов’язково беруть участь розум, серце
і руки, тобто осмислення самостійно добутої інформації здійснюється через
призму особистого ставлення до неї і оцінку результатів в кінцевому продукті.
Великою перевагою проектної діяльності є вміння, які
набувають учні, а саме:
- планувати
свою роботу, попередньо прораховуючи можливі результати;
- використовувати
багато джерел інформації;
- самостійно
збирати і накопичувати матеріал;
- аналізувати,
співставляти факти, аргументувати свою думку;
- приймати
рішення;
- установлювати
соціальні контакти (розподіляти обов'язки, взаємодіяти один з одним);
- створювати
«кінцевий продукт» – матеріальний носій проектної діяльності (плакат, брошуру,
газету, виставку, журнал);
- представляти
результати перед класом;
- оцінювати
себе та інших.
Метод проектів – педагогічна технологія, зорієнтована не
на інтеграцію фактичних знань, а на їх застосування і набуття нових (часто
шляхом самоосвіти). Активне включення учнів у зміст тих або інших проектів дає
можливість засвоїти нові способи людської діяльності в соціокультурному
середовищі.
Метод проектів припускає можливість вирішення деякої
проблеми. У ньому передбачається, з одного боку, необхідність використання
різноманітних методів, засобів навчання, а з іншого – інтегрування знань, умінь
з різних галузей науки і мистецтва. Методом завбачено певну сукупність
навчально-пізнавальних прийомів, що дозволяють вирішити ту чи іншу проблему
шляхом самостійних дій учнів з обов’язковою презентацією чи представленням
отриманих результатів, що сприяє використанню дослідницьких, пошукових,
проблемних методів, творчих за своєю суттю [4].
Учитель при плануванні на навчальний рік має виділити
провідну тему чи декілька тем, які будуть винесені на проектування. Далі
необхідно сформулювати відповідну кількість як індивідуальних, так і групових
тем, робота над якими потребує засвоєння учнями необхідних знань і формування
необхідного досвіду.
Чіткість організації проектування визначається конкретністю
постановки мети, визначенням запланованих результатів, виясненням вихідних
даних. Дуже ефективним є використання невеликих методичних рекомендацій чи
інструкцій, де вказується необхідна і допоміжна література для самоосвіти,
вимоги вчителя до якості проекту, форми і методи кількісної оцінки результатів,
алгоритми проектування.
Необхідно організувати роботу таким чином, щоб учні
навчалися:
- визначати
основні і поточні (проміжні) мету і завдання;
- шукати
шляхи їх вирішення, обираючи оптимальні;
- здійснювати
і аргументувати вибір;
- передбачати
наслідки вибору;
- діяти
самостійно (без підказки);
- порівнювати
отриманий результат з тим, що потребується;
- об’єктивно
оцінювати процес (саму діяльність) і результат проектування.
Проектна діяльність передбачає роботу в колективі.
Великий інформаційний і технологічний обсяг багатьох проектів примушує учнів
об’єднуватися у групи. Така ситуація сприяє становленню, формує соціалізовану
особистість, працюючи у команді діти вчаться взаємодіяти один з одним, вирішувати
можливі конфлікти, набувати навичок етичного міжособистісного спілкування,
брати відповідальність за вибір рішення, аналізувати результати діяльності.
Сьогодні метод проектів
вважається одним із перспективних видів навчання, тому що він створює умови для
творчої самореалізації учнів, підвищує мотивацію для отримання знань, сприяє
розвитку їхніх інтелектуальних здібностей. Учні набувають досвіду вирішення
реальних проблем з огляду на майбутнє самостійне життя, яке проектують у навчанні.
Використання проектної діяльності дозволяє включити в цей процес велику
кількість школярів та організувати співпрацю учителів та вихованців через
активну та творчу діяльність. Розвиток пізнавальних інтересів, творчих навичок,
уміння самостійно здобувати знання є метою застосування проектних технологій. В
проектній роботі в молодших школярів формується відчуття успіху і значущості
від результатів власної діяльності [4].
Сучасна початкова освіта відкриває нові можливості для формування
патріотичних почуттів у молодших школярів через навчальний предмет «Я у світі», який за навчальним планом
реалізується в 3-4 класах і охоплює такі змістові лінії: «Людина»; «Людина
серед людей»; «Людина в суспільстві»; «Людина у світі», що сприяє поетапному
усвідомленню учнями єдності компонентів «Я – сім’я – школа – рідний край –
Україна – світ» [3]. Цей курс передбачає створення передумов для усвідомленого
сприймання і засвоєння соціальних та морально-правових норм, історичних,
національно-культурних традицій українського народу.
З метою формування патріотичної вихованості молодших
школярів у процесі вивчення предмету «Я у світі» доцільно використовувати проектну
діяльність. Пропонуємо перелік різних проектів, які можна застосовувати на
уроках «Я у світі»: навчально-інформаційні
проекти («Моя Батьківщина – Україна», «Славетні українці» та ін.); дослідницькі проекти («Державна
символіка» 3 клас; «Історія мого міста»
4 клас; «Традиції моєї родини» 4 клас; «Визначні люди моєї Батьківщини» 4 клас;
«Україна на карті світу. Найближчі сусіди» 4 клас), які спрямовані на
осмислювання учнями історії та культури
рідного краю; практико-орієнтовані проекти
(«Сімейні свята», «Державні свята», «Мій родовід», «Оберіг моєї родини», «Символи
моєї Батьківщини» та ін.). Дані проекти сприяють
формуванню у дітей громадянсько-активних, соціально значущих якостей,
пов’язаних із захистом інтересів своєї родини, рідного краю, народу та
Батьківщини, з метою реалізації
особистісного потенціалу на благо української держави.
Таким чином, використання проектної діяльності в
початковій школі створює умови для всебічного розвитку особистості. Проектна
діяльність з предмету «Я у світі» буде пробуджувати в учнів національні
почуття, виховувати в них повагу та любов до свого народу, до його віковічних
моральних і духовних здобутків, народних ремесл, а також взаємоповагу та
гордість за свою Батьківщину, і на цій підставі формувати суспільно-важливі
риси громадянина України: національну свідомість, духовність, трудову
активність, морально-етичну, фізичну, економічну та правову культуру.
Цікавою знахідкою для
вчителя початкових класів в проектній діяльності є веб-квести.
Веб-квест (Вебquest) у
педагогіці – проблемне завдання з елементами рольової гри, для виконання якої
використовуються інформаційні ресурси Інтернет. Таким чином, Веб-квест поєднує в собі ідеї
проектного методу та ігрових технологій в середовищі WWW засобами
Веб-технологій.
Під квестом (англ. Quest
– подорож, мандрівка) розуміють комп’ютерну гру, в якій гравець має добитися
певної мети, використовуючи власні знання і досвід, а також спілкуючись з
учасниками квеста [1].
Веб-квести сприятимуть
пізнавальній активності учнів та їх зацікавленості; патріотичному вихованню
молодших школярів. Веб-квести допоможуть перетворити урок на захоплюючу гру
відкриття нових знань та відкриттів.
Наприклад, цікавою темою
веб-квесту є «Славетні українці». Даний веб-квест спрямований на виховання в молодших школярів почуття
патріотизму, формування національної самосвідомості й гідності; дбайливе
ставлення до рідної мови, культури, традицій; потребу зробити свій внесок у
долю Батьківщини; прагнення до праці на благо рідної країни, її народу. Учні
можуть презентувати результати своєї пошукової діяльності на самому уроці «Я у
світі».
Висновки. Отже, організація проектної діяльності на уроках «Я у
світі» сприяє формуванню у молодших школярів патріотичних почуттів, стимулює
інтерес учнів до поставленої проблеми, дозволяє оволодівати їм необхідними
знаннями і навиками для її вирішення.
Література
1.
Інформаційно-комунікаційні технології в наукових
дослідженнях [Електронний ресурс]. –
Режим доступу: http://ito.vspu.net/ENK/2015-2016/ikt_magistri/index.htm
2.
Метод
проектів – ефективна технологія навчання [Електронний ресурс]. – Режим доступу:
http://osvita.ua/school/method/technol/1415
3.
Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних
закладів із навчанням українською мовою. 1-4 класи. – К.: Видавничий дім
«Освіта», 2013. – 392 с.
4.
Полат Е. Метод проектов: типология и структура //
Лучшие страницы педагогической прессы. – 2004. – №1. – С. 9-17.
5.
Сисоєва С. Особистісно зорієнтовані технології:
метод проектів // Підручник для директора. – К.: Плеяди, 2005. – №9-10. –
С.25-31
Анотація. Використання проектної діяльності на уроках «Я у світі» в
початковій школі. У статті обґрунтовується необхідність
використання проектної діяльності на уроках «Я у світі» в початковій школі з
метою підвищення ефективності патріотичного виховання молодших школярів.
Ключові слова: проектна
діяльність, метод проектів, молодші школярі, веб-квест.
Аннотация. Использование
проектной деятельности на уроках "Я в мире" в начальной школе. В
статье обосновывается необходимость использования проектной деятельности на
уроках "Я в мире" в начальной школе с целью повышения эффективности
патриотического воспитания младших школьников.
Ключевые слова: проектная
деятельность, метод проектов, младшие школьники,
веб-квест.
Annotation. Use
of project activity on lessons "I in the world" at initial school. In
the article the necessity of the use of project activity is grounded on lessons
"I in the world" at initial school with the aim of increase of
efficiency of patriotic education of junior schoolchildren.
Keywords: project activity, method of
projects, junior schoolchildren, quest.
Немає коментарів:
Дописати коментар